Matapelajaran : Bahasa
Melayu
Tarikh : 12
Oktober 2012
Hari :
Jumaat
Masa : 9.10
– 10.10 am
Kelas :
Pemulihan
Bilangan murid : 6 orang
Tajuk :
Haiwan Liar
Kandungan kemahiran : 4.0
membaca
4.1 membina dan membaca suku kata kv
4.1.1 suku kata ( mengeja perkataan )
Pengetahuan sedia ada : Murid
pernah melihat haiwan di televisyen dan zoo.
Hasil pembelajaran : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid akan
dapat :
a)
Menyatakan beberapa nama haiwan
b)
Mengeja dan membunyikan suku kata kv dengan bimbingan guru.
c)
Menulis dan menyalin suku kata kv di tempat kosong.
Penggabungjalinan : Sains.
Unsur terapi : Terapi
motor kasar
BBM : video
haiwan, kad gambar, kad perkataan, lembaran kerja.
Penerapan nilai : bersungguh
– sungguh
Kemahiran bahasa : menulis,
membaca.
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktivti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 3 minit )
|
Tontonan video “Anak ayam”
|
1.Guru
menayangkan video ‘Anak
ayam”.
2.Guru
menonton video bersama
murid.
3.Guru
menyanyi bersama guru.
4.Guru
menyoal murid berdasarkan
video tersebut.
|
1.Murid ditayangkan video ‘Anak
ayam”.
2.Murid menonton video tersebut
bersama guru.
3.Murid menyanyi bersama guru
sambil menepuk
tangan.
4. Murid bersoal jawab dengan guru.
a)Apakah haiwan yang terdapat
dalam video
tersebut.
|
BBM : video “Anak
ayam”
Nilai:
keseronokan
Belajar.
|
Perkembangan
1
(10
minit)
|
Haiwan liar
Kad bergambar :
|
1.Guru
menyoal murid.
a)Apakah nama haiwan yang kamu
ketahui?
2.Guru memberitahu murid tentang
pembelajaran
hari ini.
3.Guru menunjukkan kad bergambar
yang
mengandungi gambar haiwan
liar.
4.Guru menyoal murid.
a)Apakah nama haiwan ini?
b)Bagaimanakah bunyi haiwan ini?
|
1.Murid
menyenaraikan nama haiwan yang mereka ketahui.
2.Murid
mendengar penerangan guru mengenai proses pembelajaran hari ini iaitu haiwan
liar.
3.Murid
diimbas kad yang mengandungi gambar haiwan liar.
4.Murid
menyebut nama haiwan berdasarkan kad bergambar tersebut.
5.Murid
mengajuk bunyi haiwan berdasarkan gambar.
|
BBM : kad gambar
|
Perkembangan
2
( 12
minit)
|
Kad perkataan :
|
1.Guru
menampal kad perkataan berdasarkan gambar haiwan liar di hadapan.
2.Guru
membaca perkataan nama haiwan berdasarkan kad perkataan di hadapan.
3.Guru
mengeja setiap suku kata berdasarkan perkataan.
4.Guru
memilih seorang murid untuk mengaja 1 perkataan nama haiwan liar yang
terdapat di hadapan.
|
1.Murid melihat guru menampal kad perkataan berdasarkan
gambar haiwan liar yang sesuai di hadapan.
2.Murid mengulangi sambil melihat kad perkataan nama haiwan dengan bimbingan
guru.
3.Murid mengeja suku kata perkataan dengan bimbingan
guru.
4.Murid dipilih oleh guru untuk mengeja dan membaca
perkataan nama haiwan liar di hadapan.
|
BBM : Kad
bergambar, kad perkataan
|
Penutup
(5
minit)
|
Imbas kembali
|
1.Guru memilih murid untuk melengkapkan perkataan di
hadapan.
2.Guru memberi pujian dan menepuk tangan untuk murid
yang dapat menjawab dengan betul.
|
1.Murid menulis jawapan di hadapan.
2.Murid menepuk tangan bersama guru.
|
.
|
Refleksi:
No comments:
Post a Comment